Wandelen langs Utrechtse Stadsgezichten

Utrecht in beeld op veertien tegeltableaus

Wandelen langs Utrechtse Stadsgezichten
Tolien Wilmer
ISBN 978-90-770
1e druk
72 pagina's
ingenaaid
verschenen 2014
Bestellen

De binnenstad van Utrecht heeft een middeleeuwse structuur en de uitstraling van een achttiende-eeuwse stad. Maar hoe zag de stad er destijds in werkelijkheid uit? In de loop der eeuwen is op sommige plaatsen veel veranderd. Dit is vooral zichtbaar als men afbeeldingen uit vroeger tijden naast de huidige situatie legt.
Om deze vergelijking mogelijk te maken zijn veertien aquarellen en schilderijen met Utrechtse stadsgezichten aangebracht op grote tegeltableaus en opgehangen op de plek waar ooit de schilder stond. De wandelaar hoeft het hoofd meestal maar een kwartslag te draaien om de realiteit naast het beeld van enkele eeuwen geleden te zien.
In dit boekje zijn de veertien afbeeldingen opgenomen en toegelicht. Er zijn twee stadswandelingen beschreven die elk langs zeven tableaus leiden. Zo leveren deze wandelingen van ongeveer anderhalf uur een goed beeld van de stad in heden en verleden. En samen vormen de tableaus zo tevens een uniek 'decentraal museum'.

« Vorige pagina