Jan Rodrigo

Schilder in hart en ziel

Jan Rodrigo
Marcel Gieling
ISBN 978-90-770
gebonden
verschenen 2012

‘Nu al’? Jan Rodrigo vraagt het droog als hij in het najaar van 2011 hoort dat er een boek over zijn leven en werk wordt geschreven. Hij is dan 90 jaar oud! Van memorie is hij niet zo goed meer, maar nog wel helder van geest en samen met zijn dochter Anita halen we herinneringen op. Zijn boeiende leven levert voldoende stof voor deze biografie.
Als een kunstschilder niet meer schildert en niet meer exposeert, dreigt het gevaar van vergetelheid. Rond de Utrechtse schilder Jan Rodrigo (geboren in 1921) is het ook al enige jaren stil. Ten onrechte, en jammer, want zijn werk mag gezien worden. Mogelijk ligt de oorzaak van de stilte in de bescheiden levenshouding van de schilder. Ook is hij natuurlijk niet meer de jongste; zijn laatste publieke expositie was in 1995.
In de jaren 50, 60 en 70 van de twintigste eeuw was hij de drijvende kracht en animator van de jaarlijks gehouden, zeer populaire Utrechtse Kunstmarkt op het Janskerkhof. Ook was hij enkele jaren bestuurslid van het Utrechtse ‘Genootschap Kunstliefde’.
Jan Rodrigo is een gedreven en integer kunstenaar met een oeuvre dat bestaat uit een groot aantal verbazend knappe tekeningen en schilderijen waarin de mens centraal staat.
Met dit boek willen we aantonen dat er geen enkele reden bestaat voor zijn bescheiden opstelling en dat hij meer verdient dan een plaats in de achterhoede. Nu in zijn negentigste levensjaar heeft hij, gedwongen door fysieke ongemakken, zijn penselen en potloden voorgoed opgeborgen. Negentig jaar is een respectabele leeftijd en een goed moment voor een terechte opwaardering van zijn oeuvre.