Wittevrouwen en Buiten-Wittevrouwen

Drs. H.A. Denneman
2e druk
verschenen 2002

Reeds in de Romeinse tijd werd een weg aangelegd die het toenmalige Trajectum verbond met andere Romeinse nederzettingen: de Biltstraat. Langs deze weg ontstonden kloosters, gasthuizen, hofsteden en kleine nederzettingen. In de loop der eeuwen groeiden hier de Utrechtse stadswijken Wittevrouwen en Buiten-Wittevrouwen.
Dit boek leidt de lezer langs de Biltstraat, de Wittevrouwensingel, de Poortstraat en de Maliebaan. Het verhaalt van de ontwikkeling van nederzetting tot stadswijk en gaat op zoek naar het verloren verleden: het Heilig Kruisgasthuis en het park Tivoli, de gasfabriek aan de Blauwkapelseweg en de Onze Lieve Vrouwekerk aan de Biltstraat, de landhuizen aan de Maliebaan en de hovenierswoningen in de zijstraten, de scholen en de universiteitsgebouwen, de kerken en de kroegen, de buurtwinkels en de grote bedrijven.
Een apart hoofdstuk is gewijd aan de oorlogsjaren, met grote en kleine gebeurtenissen die het leven van de bewoners van Wittevrouwen niet onberoerd lieten.

Henk Denneman woonde jarenlang in Wittevrouwen, was lid van de werkgroep wijkgeschiedenis aldaar, en is rondleider bij ’t Gilde.